Keiretsu Forum Türkiye Temmuz 2014 Bülten

Keiretsu Forum Türkiye Temmuz 2014 Bülten
Keiretsu Forum Türkiye Temmuz 2014 Bülten

2 Haziran 2014 Pazartesi

Yatırım Hikayesi



Hulusi Berik
Keiretsu Forum Türkiye Ortağı

Ne zaman yeni bir işe girişmek isteseniz ve sağa sola akıl sorsanız hep şu sözü duyarsınız: "Bildiğin işi yap başka işlere buluşma".


Zaman durmuyor yaşam tarzlarımız, tüketim alışkanlıklarımız ve iş yapış biçimlerimiz değişti. Bugün inanın çok iyi eğitim almış üst düzey pozisyonlarda çalışan bir çok kişi halen "Melek Yatırımcı" ne demek bilmiyor. Bir çok kişinin burun kıvırdığı iş fikirlerine herkesden çok daha farklı bir açıdan bakıp inanıp ona ortak olmak para yatırmak gerçekten günümüz de sadece Türkiye'de değil dünya genelinde bile ciddi bir farklılık yaratıyor.

Kişisel bir tespit olarak bence "Melek Yatırımcılar" mutlu insanlar. Bu mutluluğu Melek kelimesiyle değil başkasının fikrini beğenip inanıp ona yatırım yapacak cesareti göstermek olarak değerlendiriyorum. Kuşkucu, rahatsız ve mutsuz insanların işi değil bu iş. Peki Melek yatırımcı madem böyle iyi hoş her dinlediği fikre, beğendiği sevdiği ekibe para yatırıp ortak mı olmalı?

İşte bu noktada bugüne kadar bir çok kuruluşun düzenlediği girişimcilik yarışmalarında jüri üyesi olarak bulunmuş bir kişi olarak en önemli tespitim ise "Bildiğin işi yap başka işlere buluşma". Neden mi? Bunun en güzel örneğini yine Keiretsu Forum çatısı altında yatırım yaptığım "Hamsi Finger" fikrinin sahibi Gürkan Gediz verdi. Benim bu fikre yatırım yapmamın en önemli nedeni perakende gıda işini iyi biliyor olmamdı. Gürkan çalışmaya başladıktan bir hafta sonra bana "ağabey benim 6 ayda gelemediğim noktaya 6 iş gününde geldik" dedi. İşte Mayıs ayı Keiretsu Forum toplantısında yapmış olduğum konuşmanın da bu yazının da çıkış noktası bu cümle. Neden böyle olmuştu? Çünkü bildiğim bir işe yatırım yapmıştım. Kendi networküm içinde bu yatırımın başlangıç aşamasını geçmesi çok hızlı oldu. İlerleyen günlerde hep yakın çalıştık. İşin neredeyse bütün detaylarıyla ilgilendim. Önceleri çok yoğun bir mesai vererek çalıştık. Eskiden her görüşmede bulunurken artık bazı görüşmelerde bulunuyorum çünkü Gürkan hangi konuda kimle nasıl görüşüleceğini/konuşulacağını  formatını gayet iyi öğrendi. Tam bir usta/çırak ilişkisi yaşadık. Ama sizin yaptığınız yatırım belki usta/çırak ilişkisi gibi olmayacak, belki girişimci sizden büyük olacak. Bunun çok önemi yok. Yatırım almaya gelmiş girişimci zaten gönlünü açmış geliyor. Girişimcinin en büyük beklentisi bu iş fikrinin hayata geçmesi. İhtiyacı olan para onlar için araç. Bu iş fikrinin gerçekleşmesi de sizin bu iş kolunu ne kadar bildiğiniz ve daha önemlisi bu işi networkunuzle nereye, ne kadar taşıyabileceğinizle alakalı. Kimi gün bir hizmet alımında, kimi gün bir eşya alımında, kimi gün ise dur şunu bizim Aslı bilir ona soralım deyip açtığınız bir telefonun karşılığında alınan cevap çoğu zaman paradan daha değerli.

Peki hiç mi hoşunuza giden ilgi duyduğunuz ama bilmediğiniz bir sektöre yatırım yapmayacaksınız. Yada hiç mi hayal satın almayacak mısınız? Elbette satın alın, yatırım yapın ama bu aynı yatırım sepetin de ki mantıklıkla yapılmalı. Küçük ve geri dönüşünü düşünmediğiniz bir miktar olmalı. Bu yatırım uluslararası değilse de mutlaka ekiple bir araya gelip sohbet edin çünkü bazen "Bir dakika ben şunu tanıyorum demeniz bir çok şeyi çözebilir ve büyük bir zaman kazandırabilir.